כנס מצרף 7 - וירטואלי

ברכות
ברכות של ד"ר איריס זודיק, מנהלת מצרף וברכות של נועה פרידמן אפשטיין מנהלת שותפות דאלאס גליל מערבי 

הרצאה של ד"ר דניאל נווה - ילדות, חינוך ולמידה ממבט אנתרופולוגי

קישור לקורס באנגלית, תוכן פתוח ללא צורך בהרשמה

החומרים בעברית בתהליכי פיתוח ותרגום ואינם נגישים.

מי שמתעניין בתכנית מוזמן לפנות ד"ר שמיר יגר באמצעות הדוא"ל:  [email protected]

סדר יום

8:30 – 9:00
כניסה לפני תחילת הכנס לבדיקת שמע ווידאו


9:00 – 9:15

ברוכים הבאים וברכות


9:15 – 10:30 

ילדות, חינוך ולמידה ממבט אנתרופולוגי, ד"ר דניאל נווה


10:30 – 11:30

תכנית ההיסטוריה הגדולה,
ד"ר שמיר יגר


11:30 – 12:30

למידה מתנועת החיים,
ד"ר אורית פרנפס


12:30 – 13:00

מה למדנו?, ד"ר איריס זודיק, חגית אוסקר רז וענבל קהן


 

רציונל הכנס

על כנס מצרף השביעי – תרבות מעצבת למידה

בכנס השביעי של מצרף נתבונן על תרבויות שונות ונבדוק את הטענה האם תרבות מעצבת למידה?

הידעתם?

על פי מילון העברית המקראית של קדרי מקור המילה תרבות הוא באכדית: "תרבּוּתוּ" (tarbûtu)  שפירושו "חניך" או "תלמיד".

נהוג להגדיר תרבות כמכלול הערכים, האמונות ותפיסות העולם כפי שהם באים לידי ביטוי בהתנהגותם של בני האדם.

במהלך השנים ניתנו הגדרות שונות לתרבות, לדוגמה: דרך החיים הכוללת של עם, או המורשת החברתית שהפרט רוכש מקבוצתו. הגדרות אלו הן בדרך כלל דימוי המושג שלנו ל"תרבות".

אבל ישנן גם הגדרות המקרבות את המושג יותר אלינו לחינוך כמו: דרך חשיבה, הרגשה והאמונה; מחסן של למידה נאגרת; התנהגות נלמדת או מנגנון לקביעת התקנות הנורמטיביות של ההתנהגות.

חשוב שנזכור כי תרבות היא יצירה אנושית ודינמית ולכן משתנה בהתאם לסביבתה.

בכל כיתה ובכל בית ספר אנחנו יוצרים תרבות למידה. לפי ההגדרות, אנו יוצרים נורמות התנהגות נלמדות לפיהן כל השותפים בקבוצה ינהגו באירועי הלמידה השונים.

בכנס ננסה לחקור וללמוד יחד מה קורה בעולם שונה משלנו? מה נוכל ללמוד מכך על עצמנו, כיתתנו ובית ספרנו?

ד"ר דניאל נוה, אנתרופולוג, יפתח את הכנס בהרצאתו "ילדות, חינוך ולמידה ממבט אנתרופולוגי", וינסה להסביר את הקשר בין ילדים הגדלים ביערות דרום הודו בחבורת לקטים-ציידים אותם חקר, לבין הסקרנות של תלמידנו בעולם המודרני. הוא ידגיש את חשיבות המשחק ולמידה מסיפורים.

נמשיך בסבב סדנאות החושפות אותנו לעולם ולבחינה מחודשת של עשייתנו החינוכית.
הסדנה של ד"ר שמיר יגר, תציג בפנינו את "פרויקט ההיסטוריה הגדולה" של ביל גייטס. מיזם חינוכי פורץ דרך המתחיל מהמפץ הגדול ועד ימינו ומיושם לראשונה בישראל. בסדנה נדון ביתרונות הפרויקט ובחבלי היישום והקליטה בארץ. חלק מהסדנה יעסוק באיך אנחנו כמורים במצרף יכולים לתרום מניסיוננו ביישום הפרויקט לאור דילמות דומות ומשותפות לדילמות שלנו.

בסדנה של ד"ר אורית פרנפס, נחזור לגיל הילדות בו הלמידה היא למידה טבעית, מתוך תנועת החיים. נתנסה ונלמד מהי אותה למידה והאם אפשרי לשלבה בחיי בית הספר עם תכנית לימודים מוכתבת.

את כנס מצרף השביעי מממנת שותפות דאלאס – גליל מערבי הרואה בפעילות תכנית מצרף יוזמה שצמחה וגדלה בגליל המערבי ומביאה לבתי הספר תרומה רבה. מיזם ״שותפות ביחד״ של הסוכנות היהודית מחבר ויוצר קשר ממשי בין 46 שותפויות בישראל וקהילות השותפות בעולם היהודי.

אנו מקווים שבעתיד הקרוב תבוא השותפות לידי ביטוי גם במפגש בין אנשי חינוך מדאלאס לאנשי חינוך מתכנית מצרף, ומודים לשותפות על התרומה הנדיבה שמאפשרת לנו לקיים כנס מעניין ועשיר בתכנים.

מאחלות לכם יום למידה פורה ומהנה,

צוות מצרף

מנהלת ד"ר איריס זודיק

צוות מנחות: חגית אוסקר רז, וענבל קהן

הרצאות

הרצאה 1: ילדות, חינוך ולמידה ממבט אנתרופולוגי

ד"ר דניאל נווה

בהרצאה זו, מביא דניאל מבט חדש אודות ילדות חינוך ולמידה במאה ה – 21. מבט זה נולד מתוך חיבור מרתק בין אנתרופולוגיה, חינוך ומחקרי מוח חדשים. נתוודע לדרך הייחודית בה ילדים גדלים בחברות לקטים-ציידים; ונראה כיצד המידע שתועד ופורסם לאחרונה בהקשר זה רלוונטי לחינוך ילדים סקרנים בעולם המודרני. בהמשך נתוודע לחשיבות הגדולה של משחק ולמידה מסיפורים. דניאל שוזר נושאים אלו בסיפוריו המרתקים משנת המחקר שלו בקרב קבוצות לקטים-ציידים ביערות דרום-הודו. בכך מאפשר לקהל לבחון מחדש פרדיגמות קודמות אודות ילדות, התבגרות, הורות, חינוך ודרכי למידה.

אודות המרצה:

ד"ר דניאל נוה, מלמד בחוג לאנתרופולוגיה באוניברסיטת בר-אילן ובבית הספר ללימודי הסביבה באוניברסיטת ת"א. מחקריו מתמקדים בין השאר באופן בו ילדים לומדים ומתחנכים בחברות לקטים-ציידים. במקביל למחקר אקדמאי, הוא מקדיש חלק משמעותי מזמנו להתנסות והוראה של מסורות שונות של מדיטציה. לדניאל תואר שלישי באנתרופולוגיה, תואר שני בארכיאולוגיה פרהיסטורית ותארים נוספים בהיסטוריה והוראה. בשנים האחרונות דניאל מלווה בתי-ספר בתהליכי שינוי והתחדשות פדגוגית ובשינוי לימודי הסביבה במערכת החינוך בישראל. דניאל נבחר לאחרונה כאחד מ 60 המרצים מעוררי ההשראה באקדמיה בישראל.

הרצאה 2: "היסטוריה גדולה"

ד"ר שמיר יגר 

בעשור האחרון יצא לדרך ברחבי העולם הדובר אנגלית מיזם חינוכי פורץ דרך: ״פרויקט ההיסטוריה הגדולה (Big History Project)״. התוכנית פורסת בפני התלמידים ציר זמן רחב יריעה מהמפץ הגדול ועד ימינו, ומעמידה במוקד הדיון 9 נקודות מפנה על פני כמעט 14 מיליארד שנים. לצד מגוון עשיר של תכנים מתחומי דעת מגוונים כגון מדעים, גאוגרפיה, היסטוריה, אמנות ותאולוגיה, קיים גם דגש משמעותי על מיומנויות חשיבה וכישורי שפה.

ניתן לחלק את מטרות ההוראה של "היסטוריה גדולה" לשלוש "תובנות קוסמיות": תובנות קיומיות, תובנות שכליות ותובנות מעשיות. בבסיסן ניצבת תובנה מכוננת: "פרופורציות" או "יחסיות". הסיפור האנושי, הלאומי והאישי מקבל משמעויות חדשות במסגרת הסיפור הגדול. בחינת "הסיפור" בהקשרים רבים ומשתנים, מאפשרת ללומד להעניק משמעות והקשר לתהליך הלמידה.

מבחינת תוכנית "ההיסטוריה הגדולה" ישנם שלושה מעגלים מרכזיים של תחומי לימוד: (1) מעגל ה"מדעים" הכולל בדרך כלל גיאוגרפיה, ביולוגיה, כימיה ולפעמים גם פיזיקה; (2) מעגל ה"הומניסטיקה" הכולל תנ"ך, היסטוריה, ספרות ואמנות; (3) מעגל ה"שפות" הכולל לשון, אנגלית ומתמטיקה. התוכנית "היסטוריה גדולה" חותרת לשילוב שלושת המעגלים האלה.

בסדנה נציג מודלים אפשריים להוראת "היסטוריה גדולה מהארץ והעולם, ונשמח לקיים דיון פתוח עם המשתתפים בנוגע להשלכות של המודלים השונים על סדירויות בית ספריות כגון: שינוי בארגון הזמן והחלל, שינוי במבנה השיעור, שינוי בעבודת המורים (קהילות מורים) ועוד.

ד"ר שמיר יגר: כיום ראש תחום היסטוריה, מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית ומרצה במכללת סמינר הקיבוצים. מתמחה בהיסטוריה גרמנית וב"היסטוריה גדולה".

הרצאה 3: למידה מתנועת החיים

 ד"ר אורית פרנפס

"למידה מתנועת החיים" היא גישת למידה שמכוונת לחבר מחדש את הלמידה עם תנועת החיים של הילד. כשזה קורה, הלומד מונע בלמידה ממקורות פנימיים – מתנועת החיים שלו, ולכן הוא מתלהב, חיוני וחש משמעות בתהליך הלמידה.

הגישה מציעה מבט חדשני וייחודי על למידה. היא מבוססת על רעיונות פילוסופיים של הפילוסוף והפסיכולוג יוג'ין ג'נדלין (מפתח שיטת ההתמקדות, ועוד) המאפשרים התבוננות מחודשת ומרתקת על עולם החינוך. הפעולה של הרעיונות הפילוסופיים בשדה החינוך היא בעלת עוצמה ויכולת להביא ללמידה בעלת איכויות חדשות.

בסדנא יוצגו מספר רעיונות של ג'נדלין בבסיס הגישה. דרך התנסויות והדגמות, נחווה יחד כיצד רעיונות אלה יוצרים מבט בהיר וייחודי על תהליכי למידה מתוך דוגמאות אותנטיות ממצבי למידה של ילדים.

ד"ר אורית פרנפס. חוקרת תהליכי למידה, ומרצה באוניברסיטת תל-אביב. בשנים האחרונות לומדת ומעמיקה בפילוסופיה של ג'נדלין ובעולם ההתמקדות. מפתחת גישת "למידה מתנועת החיים".

http://www.learningimplicit.org/

מנהלת קהילת "בשביל הלמידה" לקידום למידה מחוברת, מעוררת ומשמעותית.

https://www.facebook.com/groups/forthelearning/